FacebookПідписатися на RSS

вишиванка 2вишиванка 2

Цикл уроків з теми "Числівник Як частина мови"

Урок 1

Тема: Числівник як частина мови. Кількісні й порядкові числівники.

Мета навчальна: дати уявлення про числівник як частину мови, зокрема його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль.

Мета розвиваюча: формувати в учнів загально пізнавальні вміння розпізнавати числівники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні, розвивати логічне мислення, соціокультурну, комунікативну та самоосвітню компетентності, виділяти головне, зв'язно висловлювати свою думку.

Мета виховна: виховувати любов до рідної мови, зацікавленість скарбами народної мудрості.

Обладнання: підручник, таблиця «Числівник як частина мови», тексти , мультимедійна презентація до уроку

Культурологічна змістова лінія: мова – скарб народу.

Хід уроку

I. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

Розшифруйте назву самостійної частини мови, яку ми сьогодні будемо вивчати

(Шифр написано заздалегідь на картках. Картки видаються на кожну парту).

28. 11. 22. 16. 12. 3. 18. 11. 15.

Буду я навчатись мови золотої…

А.Малишко

II. Сприймання та усвідомлення нових знань.

1. Пояснення вчителя за блок – схемою.

2. Робота з підручником (таблиця впр. 329 ).

3. Визначення розряду, морфологічних ознак числівників, користуючись блок – схемою та підручником (біля дошки).

- п’ятнадцять - кількісний, цілий, складний, Н.в.

- перший – порядковий, простий, однина, ч.р., Н.в.

- шестеро – кількісний, збірний, простий, Н.в.

- дві третіх - кількісний, дробовий, складений, Н.в.

4. Виведення правила (учнями) про числівник.

5. Робота з підручником. Правила на стор. 188 – 189.

6. Закріплення правила.

Знаходження числівника серед інших частин мови.

«Мозковий штурм».(Учні хлопають в долоні, коли називається числівник).

Два, двоякий, подвоїти, двоє, двоїтися, другий, другорядний, двійка, двочлен, двійник, три, потрійний, трійка, трикутник, потроїти, троє, чотири, чотиризначний, четвірка, чверть, четверо, четвертий, п’ять, п’ятихвилинний, п’ятий, п’ятірка, п’ятеро.

III. Закріплення нових знань.

1. Робота біля дошки.

Виписати з речень числівники, указати їх значення.

1) Скарбниця нашої мови дуже багата – в ній понад двохсот тисяч народних пісень. 2) Десята стаття розділу Конституції України зазначає: «Державною мовою в Україні є українська мова». 3) Цього року в Україні відбувся другий світовий з’їзд Гуртків плекання української мови.

(Числівники: двохсот тисяч – кількісний, десята – порядковий, першого – порядковий, другий – порядковий.)

2.

Розподільний диктант. Запишіть словосполученняу два стовпчики:

1) ті, в яких немає числівника; 2) ті, в яких є числівники.

Перша усмішка, трійця охоронців, троє слоненят, трійка коней, подвійний клопіт, п’ятдесят робітників, сотня козаків, сімдесятирічна вдова, сімдесят квадратів, десяток снігурів, стометрова дистанція,сотий човен, п’ята смерека, п’ятірка сміливців.

Якщо правильно виконали завдання з других букв записаних іменників складеться початок прислів’я …….. серця не запалиш. (Холодним словом … )

3. Робота з підручником.

Вправа 327. Утворити із кожної групи слів речення, поставивши слова у потрібній формі.

4. Творча робота.

Пригадайте і запишіть

1 варіант - 3 – 4 прислів’я із числівниками;

2 варіант - 3 – 4 назви казок із числівниками.

(Одна нога тут, а друга там; зігнувся в три погибелі; кінь на чотирьох ногах, та й той спотикається; сім раз відмір, один - відріж; «Три ведмеді»; «Троє порося»; «Семеро братів і одна сестриця Галя», ).

5. Мовна гра «Редактор».

Розгляньте приклади неправильного слововживання . Відредагуйте і з правильно утвореними словосполученнями складіть речення (усно).

Культура мовлення

Як трапляється Як потрібно
біля 5 грамів у двох словах другим разом з однієї (другої) сторони 8 метрів у секунду написав три строчки пів другого у четвертій степені більша половина


6. Хвилинка – веселинка.

Діти, вам слід визначити, якими є числівники-відгадки: кількісними чи порядковими; простими, складними чи складеними.

· Скільки було: баба, дві матері, дві дочки й онука? (Троє.)

· П’ять, п’ятнадцять,

без двох двадцять,

Семеро, троє,

Ще й малих двоє. Скільки?

(П’ятдесят.)

IV. Підсумок уроку.

Що нового ви дізналися на уроці?

Які морфологічні ознаки має числівник?

Яку синтаксичну роль може виконувати числівник?

V. Домашнє завдання.

Вивчити правила (стор.188 - 190 ). Виконати вправи 330, 332.

(дод.1)

Урок 2

Тема: Числівники кількісні й порядкові. Прості, складні й складені

Мета навчальна: закріпити вивчене про числівник як частину мови, сформувати поняття в учнів про розряди числівників за значенням і за будовою.

Мета розвиваюча: розвивати в учнів уважність, логічне мислення, удосконалювати вміння визначати розряди числівників, вміння розподіляти числівники за будовою на прості, складні і складені, розвивати самоосвітню, комунікативну та соціокультурну компетентності.

Мета виховна: за допомогоюмовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу прищеплювати дітям повагу до рідної землі.

Обладнання: підручник, кросворд, ребуси, картки, слайди мультимедійної презентації

Культурологічна змістова лінія: земля – неоціненний дар.

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання.

Кілька учнів утворюють усне зв’язне висловлювання про числівник як частину мови.

II.Оголошення теми і мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Розподілити числівники за значенням

(власне кількісні, дробові, збірні, порядкові).

Третій, сім, восьмеро, три четвертих, п’ятеро, дванадцятий, сто, дві третіх, сімнадцятий, шістдесятий, одна друга, двоє, один, тридцятеро, сорок, сім восьмих.

2. Самостійна робота в групах.

Охарактеризувати числівники в поданих реченнях за значенням і будовою.

1 група. Десятеро учнів брали участь в обласних олімпіадах.

2 група. П’ятеро учнів закінчили школу із золотою медаллю.

3 група. До першої десятки шахістів світу входять і українські спортсмени.

3. Пояснення вчителя.

· За будовою числівники поділяються на прості, складні і складені.

Простий числівник складається з одного слова, яке має один корінь: три, сотий.

Складний числівник складається зі слова, яке має два корені: п’ятнадцять, вісімдесят, триста.

Складений числівник складається з кількох слів і ці слова пишуться окремо: триста п’ятдесят, дві тисячі чотириста вісім.

· В українській мові з числівниками два, три, чотири у Н.в. вживаються іменники чоловічого роду у Н.в. множини – два столи, три зошити.

· Іменники жіночого роду і середнього роду мають форму Р.в. однини – дві яблуні, чотири яйця

4. Опрацювання теоретичного матеріалу.

Самостійно опрацювати § 33-34, стор.116 – 117.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Розподільна робота.

Записати словосполучення у три стовпчики: 1) з простими числівниками; 2) зі складними числівниками; 3) зі складеними числівниками.

Якщо правильно виконали завдання, з третіх букв записаних іменників складеться початок прислів’я: «… - тільки небо коптити».

Шість собак, дванадцять підприємств, двадцять три кожухи, п’ятдесят вісім бригад, шістдесят стільців, п’ятдесят два хутори, одна гребля, сімнадцять білок, сімдесят один гриб, двадцять граків, дві казки.

2Гра «Вправний перекладач».

Перекласти словосполучення українською мовою і записати.

Три дня, две тетради, четыре тома, двадцать два килограмма, двадцать четыре стола, сорок два метра, четыре переулка, семь домов, семнадцать раз, пятьдесят два центнера, три урока, восемьдесят два градуса, три сестры, четыре яблока, два учебника, пять дневников.

3. Вибіркова творча робота.

Запишіть словосполучення у два стовпчики: 1) ті, в яких іменники мають закінчення –и(-і); 2) ті, в яких іменники мають закінчення –а(-я).

Три (місяць), два (поселення), три (зима), півтора (кілометр), два (стілець), три (палець), одна друга (ківш), три (глечик), двітреті (тролейбус).

4. Мовнагра «Коректор».

Відредагувати речення.

У змаганнях приймали участь тридцять два спортсмена.

Три тренера вболівали про своїх вихованців. Наша команда попереджала суперників на два очки. Мій брат – самий високий у класі, тому він уже півтора місяці займається баскетболом.

V. Систематизація й узагальнення знань.

1.Творче завдання.

Завдання на мультимедійному екрані.

- Прочитайте і стисло перекажіть текст, правильно вимовляючи числівники. Випишіть словосполучення «числівник + іменник». Числа запишіть словами, підкресліть числівники, визначте їх будову.

Погляньмо на карту України. Територію її надвоє розділяє своїми водами могутній Дніпро – третя після Волги й Дунаю річка Європи. Серед його 847 приток є такі великі річки як Березика й Прип’ять, Сож і Десна та інші. Віками мріяли люди підкорити буйну силу Дніпра. Практичне використання його могутніх вод почалося в 1932 році, коли стала до ладу Дніпровська гідроелектростанція.

2. Самостійна робота.

Прочитайте. Визначте будову числівника. Запишіть їх словами.

67зошитів, 243 грн.56коп., 64 тисячі, 575 мільйонів, 25 мільярдів.

3. Хвилинка – веселинка.

4. Розгадайте ребуси.

Відповіді:підвал, стоянка, місто, година, смородина, вітрина, підтримати, актриса.

5. Розгадайте кросворд.

Робота в групах.

Чия група швидше справиться із завданням.

1. Порядковий номер, який відповідає числу «тисяча».

2. Число, яке становить двічі по два.

3. Цифра, що йде після 7.

4. Число, що становить тисячу тисяч.

5. Порядковий номер, що відповідає числу 7.

Відповіді: 1.Тисячний. 2.Чотири. 3. Вісім. 4. Мільйон. 5. Сьомий.

VI. Підсумок уроку.

- Про що необхідно пам’ятати, визначаючи рід і число числівників?

- З якою частиною мови найчастіше поєднуються числівники? Відповідь підтвердьте прикладами.

- На які групи за будовою поділяються числівники? Довести прикладами.

Оцінювання

VII. Домашнє завдання.

1. Вивчити правила, повторити матеріал за таблицею.

2. Виконати вправу 341

3. Скласти ребуси з числівниками.

Урок 3-4

Тема: Відмінювання та написання кількісних числівників (цілих, збірних, дробових і неозначено-кількісних). М’який знак у числівниках

Мета навчальна: навчити учнів відмінювати та правильно писати кількісні числівники (цілі); з’ясувати особливості відмінювання дробових, збірних і неозначено - кількісних числівників; сформувати навички правильно узгоджувати числівники з іншими частинами мовами, правильно утворювати форми числівників та вживати їх у мовленні.

Мета розвиваюча: розвивати логічне мислення школярів, їх уміння працювати з підручником та іншими науковими джерелами, виділяти головне, зв’язно висловлювати свою думку, аналізувати і порівнювати явища, розвивати мовну, соціокультурну та комунікативну компетентності.

Мета виховна: виховувати в учнів любов до праці, навчання.

Обладнання: таблиці «Відмінювання кількісних числівників», «Буква ь у числівниках», картки, мультимедійне обладнання, словники.

Хід уроку

I.Актуалізаціяопорнихзнань

1.Перевірка домашнього завдання.

2.Індивидуальна робота учнів із картками.

Картка № 1

Запишіть наведені числівники у III колонки: у I – прості; у II – складні, у III – складені.

Два, дев’яносто, дванадцять, сім, сорок один, п’ять, сто двадцять, п'ятдесят, п’ятсот,чотириста дев’яносто три, перший, двадцять восьмий, сорок, сорок чотири.

Картка № 2

Складіть речення із числівниками вісім, шістнадцять, четвертий, сьомий. Визначте їх синтаксичну роль.

3. Фронтальне опитування.

- Яка частина мови називається числівником?

- На які розряди за значенням поділяються числівники?

- Назвіть розряди за будовою. Наведіть приклади.

- Яка синтаксична роль числівника в реченні?

- Як відрізнити числівники від іменників, що мають числове значення?

- Які ви знаєте особливості узгодження іменників чоловічного роду з числівниками два, три, чотири?

II. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

Не талант знати – талант працювати .

Прислів’я

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Пояснення учителя.

Відмінювання числівників - розповідь із використанням узагальнювальної таблиці (на екрані).

Таблиця Відмінювання кількісних числівників

I. 1 (один, одна, одне) - як прикметник
II. 2-4
Н. два три чотири Р. двох трьох чотирьох Д. двом трьом чотирьом З. два три чотири або або або двох трьох чотирьох О. двома трьома чотирма М. (на)двох (на)трьох (на)чотирьох
III.5-20,30
Н. п’ять п’ятнадцять Р. п’яти (п’ятьох) п’ятнадцяти (ох) Д. п’яти (п’ятьом) п’ятнадцяти (ом) З. п’ять (п’ятьох) п’ятнадцять (ох) О. п’ятьма (п’ятьома) п’ятнадцятьма (ома) М. (на) п’яти (ох) (на) п’ятнадцяти (ох)
Н. сім вісім Р. семи, сімох восьми, вісьмох Д. семи, сімом восьми, вісьмом З. сім, сімох вісім, вісьмох О. сьома, сімома вісьма, вісьмома М. (на) семи, сімох (на) восьми, вісьмох
IV. 50, 60, 70, 80
Н. п’ятдесят Р. п’ятдесяти (ох) Д. п’ятдесяти (ом) З. п’ятдесят (ох) О. п’ятдесятьма (ома) М. (на)п’ятдесяти(ох)
V. 40, 90, 100
Н., З. сорок, дев’яносто, сто Р., Д., О., сорока, дев’яноста, ста М. (на) сорока, дев’яноста, ста
VI.200 – 900
Н. двісті п’ятсот Р. двохсот п’ятисот Д. двомстам п’ятистам З. двісті, двохсот п’ятсот О. двомастами п’ятьмастами (п’ятьомастами) М. (на) двохсот (на) п’ятистах
VII Нуль, тисяча, мільйон, мільярд – як іменники
VIII Збірні – як відповідні кількісні числівники
Кільканадцять, кількадесят – як числівники п’ять
IX Дробові
Чисельник – як кількісний числівник Знаменник – як прикметник у множині або як порядковий числівник
X
Півтор (а), (и), (аста) - не відмінюються
У складених кількісних числівниках – відмінюються всі частини, у складених порядкових – тільки останнє слово.
Н. сорок шість сорок шостий Р. сорока шести сорок шостого Д. сорока шести сорок шостому З. сорок шість сорок шостого О. сорока шістьма сорок шостим М. (на) сорока шести (на)сорок шостому

2.Самостійна робота з підручником.

Завдання.

· Прочитайте правило на стор. 201-202, виділіть головне. Вивчіть

· Складіть план вивченого, карту пам’яті, доберіть приклади;

· Складіть зв’язну усну розповідь на тему «Відмінювання кількісних числівників».

3. Перевірка самостійної роботи.

Усно виконайте вправу 348.

  1. Прочитайте вголос арифметичні дії.
  2. Чи відчуваєте ви труднощі у вимові? Поміркуйте, у зв’язку з чим це відбувається.

До 127+ 83, 734 + 16, 978 + 26, 12,5 + 8; 362 + 21; 493 + 99 ; 1975 + 18;

1607 + 19.

  1. Як відмінюються складені числівники?
  2. Колективний аналіз таблиці.

Ь у числівниках

5, 6, 9 – 20, 30 У кінці слова в Н.в. (п’ять)
3 – 6, 9 – 20, 30, 50 - 80 Перед закінченням у непрямих відмінках (трьох), але чотирма

5. Запишіть подані числівники словами.

10 копійок, 17 кімнат, 20 малятам, 5 сорок, 30 учнями.

IV. Усвідомлення нових знань у процесі практичної роботи.

1. Творче завдання (усно).

Прочитайте фразеологізми. Якими словами – синонімами можна замінити? Використайте слова з довідки.

В один голос. В один момент. В одну думку. З одного маху. На один аршин. Один як палець.

Довідка: однаково, одностайно, дружно, миттю, самотній, одноразово.

2. Робота з підручником.

Вправа 337. Спишіть загадки і відгадайте їх, ставлячи числівники в потрібній формі.

Горбатий мішок на (чотири) ногах стоїть.(Верблюд)

М’якеньке з (чотири) рогами й (два) черевцями. (Подушка)

(Одна) шапка (чотири) братів накрила. (Стіл)

Зранку на (чотири) ногах, удень – на (дві), увечері – на (три). (Людина в різний вік)

3. Завдання – змагання. ( впр. 356)

Хто найшвидше та найкраще вимовить усі скоромовки. Дві з них вивчіть напам’ять.

· У чотирьох черепашок четверо черепашенят.

· Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок – сорок морок.

· Дрова рубали два дроворуби.

· П’ять п’ятаків, на кожному п’ятаку ще по п’ятаку.

Знайдіть у скоромовках кількісні числівники. Визначте відмінок кожного. Провідміняйте виділені словосполучення. Поясніть правопис числівників.

4. «Загадкове» завдання.

Відгадайте загадки. Назвіть у них числівники.

1. Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Павук)

2. Сидить баба серед літа, в сто сорочок одіта? (Капуста)

3. Плету хлівець на четверо овець. (Рукавичка)

4. Іде років двісті, стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. (Годинник)

5. Тисяча тисяч бондарів роблять хати без дворів. (Мурашки)

5. Математична хвилинка.

Запишіть подані арифметичні вирази словами.

⅛ + ½; ¾ + ¼; ⅝ - ⅔; ⅞ - ⅓ .

6. Коментоване письмо.

Прочитайте і запишіть числівники. Поясніть орфограми.

Шіст…, шіст…ох, двадцят…ох, вісімнадцят…ма, тридцят…, чотир…ма, тр…ма, вос…меро.

7. Творча самостійна робота.

Запишіть цифри словами.

Сума чисел дорівнює 224; до 27 додати; від 397 відняти 123; від 3592768 відняти 127.

8. Словниковий диктант.

П’ята, сім, вісім, дев’ять, перший, двісті тридцять шість, дев’яти, тридцять.

9. Робота з підручником.

Вправа 349. Перекладіть українською мовою.

V. Підсумок уроку. Оцінювання.

  1. Як відмінюються прості кількісні числівники? Наведіть приклади паралельних форм.
  2. Які особливості відмінювання складних числівників? Наведіть приклади.
  3. Назвіть числівники, що відмінюються як іменники відповідної відміни. Чи мають вони паралельні форми?
  4. Які числівники в родовому, давальному, орудному й місцевому відмінках мають закінчення а?
  5. Як відмінюються дробові числівники?

VI. Домашнє завдання.

1. Вивчити правило ( §§ 34, 37)

2. Вправа 354 (1, 2)

Урок 5

Тема: Відмінювання порядкових числівників. Написання разом з – тисячний.

Мета навчальна: навчити відмінювати порядкові числівники, ознайомити з правильним вживанням числівника на позначення дат (зокрема і знаменних), а також із правописом порядкових числівників, що закінчуються на –сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний.

Мета розвиваюча: розвивати в учнів правописні навички, логічне мислення, вдосконалювати вміння знаходити кількісні і порядкові числівники, сприяти вдосконаленню вмінь та навичок щодо відмінювання порядкових числівників, розвивати самоосвітню, соціокультурну та комунікативну компетентності.

Мета виховна: виховувати старанність та кмітливість.

Обладнання: підручник, картки.

Хід уроку

І. Мотивація навчання школярів

1. Організаційний момент.

2. Оголошення теми та мети уроку. Оголошення епіграфа й робота з ним.

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

Прислів’я

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

  1. Бесіда.

- Як відмінюються кількісні числівники, що позначають десятки?

- Як відмінюються кількісні числівники, що позначають сотні?

  1. Завдання на дошці.

Запишіть числа словами, поставте їх в О. в.: 454,205,179,31,25.

Для слабких учнів: 71,42,58,12,2.

III. Сприймання й усвідомленнянового матеріалу.

  1. Пояснення вчителя.

- Порядкові числівники, крім числівника «третій», відмінюються, як прикметники твердої групи (другий, другому, другого).

- Як ви думаєте, чому так?

- У складних порядкових числівниках відмінюється лише останнє слово (п’ятдесят дев’ятому ).

Н. другий триста вісімдесят другий
Р. другого триста вісімдесят другого
Д. другому триста вісімдесят другому
З. другий триста вісімдесят другий
О. другим триста вісімдесят другим
М. (на) другому (на) триста вісімдесят другому

- Порядкові числівники, що закінчуються на –сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний, пишуться разом.

2. Робота з підручником (с.206).

3. Повторення правил.

4. Практична робота.

Вправа 364 (усно).

Поясніть творення й правопис поданих складних числівників (с.206). Складіть речення з виділеним словом.

П’ятисотий, стодвадцятип’ятитисячний, дев’яностотисячний, двохсотсімдесятип’ятимільярдний.

5. Пояснення вчителя.

Для позначення дат використовуються порядкові числівники у сполученні з іменниками, причому числівники у словосполученнях відмінюються, а іменники – назви місяців – вживаються в Р. в. одн.:

- першого січня, по перше січня, до першого січня;

- друге лютого, другого лютого, до другого лютого.

6. Творча робота.

Провідміняйте словосполучення: 9 березня, 28 листопада, 17 жовтня. Поясніть написання числівників. Складіть 2 речення.

7. Пояснення вчителя.

Для позначення знаменних дат в порядковий числівникпишеться з великої літери: Перше травня, з Восьмим березня.

Якщо ж порядковий числівник у складній назві пишеться цифрою, то назву місяця треба писати з великої літери: 1Травня, 8 Березня.

8. Робота біля дошки.

Утворіть складні слова, частиною яких є числівники. Поясніть їх правопис.

Зразок: 20 днів – двадцятиденний.

90 кілограмів, 30 діб, 200 квартир, 40 хвилин, 70 мільярдів, 80 тонн, 500 кілометрів, 50 років, 60 метрів, 5 тисяч.

IV. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Що означають подані числівники?

(3)

(6)

2. Інтелектуальна розминка.

Пригадайте прислів’я, приказки або загадки, які містять:

1) Кількісні числівники.

- Сім п’ятниць на тиждень.

- Без п’яти хвилин хто.

- Сім потів зійде.

- Знати, як свої п’ять пальців.

2) Порядкові числівники.

- Грати першу скрипку.

- Як собаці п’ята нога.

- Працювати до сьомого поту.

- Відчувати себе на сьомому небі.

- Обходити десятою дорогою.

- До десятого поту

- П’яте колесо до воза.

3) Збірні числівники.

- Двоє третього не чекають.

- Двоє братів через дорогу живуть, а один одного не бачать.

- Один із сошкою, а семеро з ложкою.

3. Завдання - змагання.

Хто швидше запише числівники словами?

60,16, 12, 5, 9, 10, 90, 11, 20, 600.

І поставить їх у Р.в.

4. Творча робота.

Утворіть від поданих кількісних числівників порядкові.

Один, сто, мільйон, п’ятдесят два, двісті двадцять п’ять, тисяча шістсот, вісімдесят сім.

5. Самостійна робота.

Прочитайте і запишіть числівники разом з іменниками. Виконайте завдання за варіантами.

11-й том, 7-й день, 10-та група, 9-й клас, 52- мільйонний народ, 3- тисячний загін, 8-річний хлопець, 2-річна дівчина, 4 1/2 –тисячний дохід.

Варіант 1.

1. Поставте і запишіть числівники разом з іменниками в давальному відмінку.

2. Провідміняйте словосполучення 7-й день, складіть з ним речення.

Варіант 2.

1. Поставте і запишіть числівники з іменниками в орудному відмінку.

2. Провідміняйте словосполучення 10-та група, складіть з ним речення.

6. Хвилинка-веселинка.

Гумореска

Ото колись москалі

перепис складали,

Питаються двох ляшків:

- Как вас називають?

Ото й каже один з них:

- Я – Павлін Грушецький.

- А я, - другий підхопив,

- Мар`янек Клецький.

- Пиши ж єво, - каже той:

Адін – Павел Грушкін,

А другой…другой…другой…

Ну! Мірон Галушкін.

С.Руданський

7. «Котра година?»

Котру годину показує годинник? Використайте різні способи називання часу. Поясніть правопис числівників.

Зразок:

Десята година сорок п’ять хвилин.

П’ятнадцять хвилин до одинадцятої.

За п’ятнадцять хвилин одинадцята.

За чверть одинадцята.

Близько одинадцятої.

8. Розподільний диктант.

Записати в дві колонки порядкові числівники та складні прикметники.

Дев’яносторічний, дев’яностий, дев’яносто п’ятий, дев’яностоденний, чотиридобовий, чотириста тридцять сьомий, чотиритисячний, чотирьохмільйонний.

Пояснення вчителя:

У назвах свят при зміні числа словом іменник слід писати з малої букви, а числівник з великої: 8 Березня – Восьме березня.

9. Творче завдання.

Складіть і запишіть речення, що містить назву свят.

(1 Травня, 9 Травня, 24 Серпня)

V. Підсумок уроку.

- Чого навчились на уроці?

- Що слід пам’ятати про відмінювання складних порядкових числівників?

- Як відмінюються години і дати в українській мові?

- Як пишуться числівники на – тисячний?

VІ. Домашнє завдання.

1)Повторити правила.

2) Скласти і записати діалог на тему «Мій розпорядок дня».

Урок 6

Тема: Відмінювання та правопис числівників. Правильне їх уживання в усному та писемному мовленні.

Мета навчальна: ознайомити учнів з відмінюванням та правописом числівників, виробити вміння відмінювати та правильно писати кількісні та порядкові числівники, навчити знаходити орфограми та пояснювати їх за допомогою правил, знаходити і виправляти помилки на вивчені правила;

Мета розвиваюча: сформувати навички правильно узгоджувати числівники з іншими частинами мови, правильно утворювати форми числівників та вживати їх у мовленні; розвивати мовлення і логічне мислення школярів, уміння працювати з підручником та іншими джерелами, виділяти головне, зв’язно висловлювати думку, аналізувати та порівнювати мовні явища, розвивати мовну, комунікативну і самоосвітню компетентності.

Мета виховна: виховувати почуття громадянського обов’язку, відданості справі.

Обладнання: тексти, картки, тлумачний словник, плакати з реченнями, підручник.

Культурологічна змістова лінія: історія українського народу.

Хід уроку

І. Мотивація навчання школярів.

Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. «Мозковий штурм».

- Чим відрізняються числівники від інших частин мови, що мають числове значення?

- Чим відрізняються прості числівники від складених?

- Яка відмінність між відмінюванням кількісних числівників на позначення десятків і сотень? Доведіть це на прикладах.

- Як відміняються складені кількісні та складені порядкові числівники? Яка між ними відмінність?

- Назвіть орфограми, засвоєні під час вивчення теми «Числівник». Наведіть приклади.

- Розкажіть про збірні числівники. Що спільного у відмінюванні цілих чисел і збірних числівників?

- Розкажіть про вживання числівників у різних стилях мовлення.

2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Хто не знає свого минулого,

Той не вартий свого майбутнього.

М. Рильський

ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

1. Прочитайте вголос текст, записаний на дошці. Поясніть (за потреби) лексичне значення маловідомих слів. Виділіть орфограми, поясніть їх. Підкресліть числівники.

1928 року в Парижі відбувся міжнародний конкурс мов. На ньому знавці визначали наймелодійнішу мову. Українська посіла 3 місце, поступившись французькій та італійській. 1934 року на такому ж конкурсі українська здобула 3 місце після французької і перської.

2. Зробіть фонетичний запис слів сімдесят, дев’ятьмастами, чотириста. Прочитайте відповідно до норм української літературної вимови. [с`імдес`aт], [девйат`мастами], [чотириста].

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Створення пошуково-проблемної ситуації.

Знайдіть числівники, узгоджені з іменником. Запишіть їх словами та провідміняйте. Поясніть значення виділених слів. Можна користуватися словниками.

Назва Мала Русь і Велика Русь утворені грецькою психологією і пішли з синоду царгородського патріарха у 1303 році зі справи утворення Галицько-Волинської митрополії. Київ – «мати городів Руських», а на північ – колонії Руси. За термінологією грецьких географів, Мала Греція – це корінна, метропольна, матерна Греція, а Велика Греція – це колоніальна Греція, грецькі колонії в Північній Італії, Сицилії. За тією термінологією греки в 1303 році корінну, метропольну Русь назвали мала Росія, Русь, а колонії її на північ – Велика Росія, колоніальна Русь.

3. Робота з теоретичним матеріалом для зіставлення нових знань із базовими.

Зверніть увагу!

· Числівник два в Р. в. має форму двох ( а не «двух» як у російський мові); у Д. в. – двом (не «двум»).

· Числівник чотирив О. в. – це чотирма(без м’якого знака).

· Якщо числівники два, три, чотири сполучаються з іменниками, у яких рухомий наголос, то використовуємо форму Н. в. мн. з наголосом однини: два брати, три сини, чотири професори. Згадаймо Т. Шевченка: «Не вертаються три брати, по світу блукають, а три шляхи широкії терном заростають».

· У числівниках другого десятка наголошеним є склад – на: одинадцять, дванадцять, …дев’ятнадцять. Цей наголос зберігається в усіх відмінках, крім орудного, але – одинадцятьох, одинадцятьом ( якщо числівниковий тип відмінювання).

· Числівники від п’яти і далі вимагають Р. в. мн.: п’ять олівців, шість відер, сім відсотків, мільйон віків.

· Дробові числівники вимагають Р. в. одн.: одна друга літра, дві цілих вісім десятих гектара.

VІ. Закріплення набутих знань у процесі практичної роботи.

1.Самостійна робота в парах.

Запишіть математичні вирази, використовуючи прийменники від, до. Прочитайте вголос. Прослідкуйте, чи правильно вимовляють числівники ваші однокласники. Якщо вони допустили помилки, виправте їх.

23+18=41 34+12=46

70-10=60 84-45=39

2. Творча робота.

Поєднайте числівники з іменниками і запишіть утворені словосполучення в М.в. Поясніть правопис.

5(книга);23(поверх);4(сторінка);6(прислів’я);12(учень);9(зошит);7(пензлик).

3. Індивідуальна робота з картками.

Картка №1

Провідміняйте числівник шістдесят сьомий. Складіть і запишіть з ним речення.

Картка № 2

Провідміняйте числівник шістдесят сім. Складіть і запишіть з ним речення.

4. Завдання – пошук.

Передайте зміст речень (записаних на плакаті) фразеологізмами, у яких би були числівники. Числівники підкресліть, поясніть орфограми.

1) Людина, яка виконує дуже незначну роль у суспільстві, у якій-небудь справі; 2) Дуже далеко; 3)Становище, коли небезпека загрожує з двох боків; 4) Дуже швидко сходити куди-небудь; 5) Дуже схожий.

Довідка: П’яте колесо до воза;за тридев’ять земель;між двох вогнів; одна нога тут, друга там; як дві краплі води.

5. Завдання «Редактор».

Відредагуйте і запишіть речення.

1) Кабельну мережу столиці України нині заполонили телепрограми три найбільших телекомпаній України (…трьох найбільших телекомпаній України).

2) Переяславська Рада за літописом відбулася вісім січня тисяча шістсот п’ятдесят чотири року (…восьмого січня тисяча шістсот п’ятдесят четвертого року).

3) Кривавим рубцем закарбувався в історичній пам’яті українців тисячу дев`ятсотий тридцять третій рік (…тисяча дев’ятсот тридцять третій рік).

6. Орфоепічна хвилинка.

Поставте наголос у поданих числівниках. З двома-трьома складіть речення.

Одинадцять, півтораста, півтора, четверо, чотирнадцять, вісімдесят, вісімдесятий.

7. Завдання – тест.

Знайдіть правильно записаний у всіх відмінках числівник сто:

а) сто б) сто в) сто

ста ста ста

стьом стам сто

стьох сто ста

стьома стами ста

(на) стах (на) стах (на) ста

8. Творча робота.

Продовжіть прислів’я У семи няньок…, поясніть його значення.

VІІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

- Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

- Що слід пам’ятати про числівники на –дцять?

- Розкажіть про правопис складних і складених числівників.

-

VІІІ. Підсумок уроку і повідомлення домашнього завдання.

1) Повторити правила (§34-35).

2) Виписати з художньої літератури 4 речення із числівниками. Зробити синтаксичний розбір одного з них.

Урок 7

Тема: Творення числівників.

Розбір числівника як частини мови.

Мета навчальна: усвідомити способи творення числівників, удосконалювати навички словотвірного розбору числівників, ознайомити учнів з розбором числівника як частини мови.

Мета розвиваюча: сприяти виробленню навичок морфологічного розбору числівника, розвивати фантазію, логічне мислення, мовлення учнів, формувати комунікативну, інформаційну компетентності та компетентність саморозвитку і самоосвіти.

Мета виховна: виховувати почуття гордості за «славних прадідів великих», любов до рідного краю.

Культурологічна змістова лінія: життя і побут запорізьких козаків.

Обладнання: карта країни «Числівник», таблиця «Розряди числівників за будовою», індивідуальні картки.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Учитель. Доброго дня друзі!

(Стук у двері. Входить поштар і повідомляє, що надійшла телеграма від мешканців країни Числівник.)

Треба терміново її прочитати. Відкриваємо.

Шановні учні!

Запрошуємо вас у захоплюючу мандрівку

дивовижними містами країни Числівник.

Чекаємо на вас з нетерпінням!

Жителі країни.

Учитель. Ну що ж, треба їхати! А який же вид транспорту оберемо? Мені здається, що треба використати всюдихід «Дивослово». Діти! Ви згодні?

Ми повинні зарядити свій всюдихід своєрідним пальним – енергією для плідної роботи, змістовними та правильними відповідями, веселістю, ерудицією, оптимізмом.

А мета нашої подорожі – відвідати знайомі міста країни Числівник.

II. Установочно – мотиваційний етап.

1. Психологічна настанова щодо умовної подорожі до країни Числівник. Ознайомлення учнів зі структурою теми.

2. Внутрішня мотивація навчально – розвивальної діяльності з теми Числівник.

III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Оголошення епіграфа.

Ой, із могили видно всі долини –

Сизокрилий орел пролітає:

Стоїть військо – славне запорізьке,

Як мак процвітає.

М. Максимович

IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Учитель. Пропоную інтелектуальну розминку. Я звертаюся до вас із запитаннями, на які ви повинні дати стислу відповідь.

· Яка частина мови називається числівником?

· Як змінюються числівники?

· Яка синтаксична роль числівників у реченні?

· На які групи за значенням вони поділяються?

· Які ви знаєте розряди числівників за будовою?

1. Робота над текстом. «Подорож в минуле».

Прочитайте і дайте відповіді на запитання.

1. Чи є у тексті числівники?

2. Яку синтаксичну роль вони виконують?

3. Визначте їх розряди за будовою.

Запорозькі землі.

Столицею Запорожжя була Січ, де жив кошовий отаман із старшиною. Запорозькі землі ділилися на вісім округів, які називалися паланками, як от тепер райони, де жили жонаті козаки і всі ті, хто хотів займатися господарством. Звали їх зимівчанами, бо вони жили по селах та по зимівниках, як звали запорожці свої хутори. В останні часи на Запорожжі було 64 села, а зимівників, або хуторів, де було по кілька хат, часом 3 – 4, було до 4000 і, окрім того, скрізь по запорозьких степах було кілька тисяч бурдюків. Це були землянки, де запорожці знаходили собі притулок від негоди, а часом і від татар (З історії України).V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Пошуково –вибіркова робота.

Подані числівники записати у 3 колонки: прості, складні і складені.

Десять, двадцять п’ять, шестеро, п’ятнадцять, три тисячі чотириста дев’ять, нуль, одна друга, дев’яносто, дев’ятсот.

2.Робота з підручником.

Мовний розбір стор. 218.

3. Робота біля дошки.

Записати приказку, зробити морфологічній розбір числівника.

Семеро одного не ждуть.

Семеро - числівник, п.ф. – семеро, простий, кількісний, збірний, Н.в., підмет.

Одного – числівник, п.ф. – один, простий, порядковий, ч.р., Р.в., додаток.

VI. Закріплення набутих знань у процесі практичної діяльності.

1. Робота з підручником.

Вправа 361. Прочитати текст. Визначити тип мовлення.

Виписати числівники і розібрати їх як частину мови.

2. Творче завдання «Сходинки».

Впишіть у горизонтальні ряди східців числівники на –дцять.

ц
ц
ц
ц

Відповіді: двадцять, сімнадцять, чотирнадцять, кільканадцять.

Розберітьморфологічно один числівник (на вибір), складіть з ним речення.

3. Гра.

Учитель читає складені числівники та числівники з іменниками, пропонуючи виразити кожне словосполучення одним складним прикметником або порядковим числівником і швидко придумати до нього відповідний іменник.

Наприклад: 30 днів – тридцятиденна подорож.

40 діб, 10 хвилин, 3000 місць, 25 років, 300 кілометрів, 10 метрів, 770 кілометрів, 50 тонн, 100кілограмів, 5 тисяч, 7 мільйонів, 70 мільярдів.

4. Кросворд «Число».

Розгадайте кросворд.

1. Число, яке означає дві сотні.

2. Число, яке становить двічі по два.

3. Порядковий номер, який відповідає числу 6.

4. Один десяток.

5. Три сотні.

1
2
3
4
5

5. Синтаксичний розбір речення.

1 варіант. Дві берези біля двору поклонилися до ніг.

2 варіант. Тепер вона знала, яких людей десятою дорогою обминати.

6. Завдання – тест «Зайвий».

Знайдіть зайве слово (за належністю до слів іншої частини мови).

  • Утричі, утроє, втрьох, троє, натроє.
  • Сотня, десятеро, півтора, десять, одиниця.
  • Вдруге, вдвоє, надвоє, двійка, вдвох.
  • Сімка, семеро, сімдесят, сімсот, сімнадцять.
  • П’ятеро, одна п’ята, п’ятдесят, п’ятірка, п’ятсот.

VII. Систематизація знань, умінь і навичок. Оцінювання.

1. З якими «мешканцями» країни Числівник ви сьогодні зустрілися?

2. Що сподобалося на уроці?

VIII. Домашнє завдання.

Повторити все про числівник.

Підготуватися до контрольної роботи.

З художньої літератури виписати 2 речення з числівниками, зробити їх морфологічний розбір.

/Files/images/M5a.jpeg wym-1453383524486

вишиванка 2

wym-Числівник. Узагальнення

Вкладення
Кiлькiсть переглядiв: 33447

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.